Лекції від німецьких професорів та науковий колоквіум

21-22 квітня 2017 року в Інституті журналістики відбудеться “Українсько-німецький науковий семінар” за участю професорів з університету міста Пассау і Інституту прикладних наук міста Вюрцбург (Німеччина). Тематика заходу “Вплив інтерактивних форматів на журналістику. Зміни у стратегіях, інформуванні і автентичності”.

Програма семінару:

21 квітня 2017 р.  аудиторія 22

14.10 – лекція професора Ральфа Хольфельда, завідувача кафедри соціальних комунікацій, керівника центру медіа і комунікацій університету міста Пассау Der Einfluss sozialer Medien auf Aufmerksamkeitsmetriken und Relevanzkriterien im Journalismus(лекція читатиметься німецькою мовою)

15.50 – лекція професора Олівера Хана, завідувача кафедри журналістики університета міста Пассау Cyber Jihad: Social Media Propaganda by ISIS(лекція читатиметься англійською мовою)

17.20 – лекція професора Александра Годулли, завідувача кафедри медіа і комунікації Інституту прикладних наук міста Вюрцбург „Newsgames in journalism“ (лекція читатиметься англійською мовою)

Після кожної лекції планується коротка дискусія і обговорення питань.

 

22 квітня 2017 р. аудиторія 231

12.00 – 14.00 – науковий колоквіум. Презентація і обговорення наукових робіт студентів, аспірантів і докторантів Інституту журналістики.

З метою підвищення мовної компетенції наших студентів і викладачів робочими мовами заходу є німецька і англійська.

Запрошуємо студентів і викладачів до активної участі!

 

Пропонуємо до Вашої уваги короткі анотації запланованих виступів:

Impacts of interactive formats on Journalism. Changes in strategy, awareness and authenticity

 

Prof. Dr. Ralf Hohlfeld, Lehrstuhlinhaber des Lehrstuhls für Kommunikationswissenschaft, Sprecher des Zentrums für Medien und Kommunikation der Universität Passau  (Deutschland)

“Der Einfluss sozialer Medien auf Aufmerksamkeitsmetriken und Relevanzkriterien im Journalismus”

Für offene, liberale Gesellschaften westlichen Typs bedeuten Soziale Netzwerke neue Herausforderungen. Die deliberativen Hoffnungen, das Internet stärke die Demokratie automatisch, weichen heute Befürchtungen, durch Soziale Medien könne die Demokratie Schaden nehmen. Das liegt daran, dass neue Verweisstrukturen wie das Teilen, Liken und Empfehlen neue Relevanzstrukturen im Internet erzeugen, die sich von den Relevanzstrukturen des klassischen Journalismus stark unterscheiden. Emotive, affektive Kommunikationsakte wie das Trollen, Hassposts und Verschwörungstheorien eignen sich besser dafür, mit den Aufmerksamkeitsmetriken des Netzes bedacht zu werden als die so genannte sozialverbindliche, gemeinwohlorientierte Kommunikation, die der Journalismus herkömmlich bietet. Die Folge: Auch traditionelle Medien passen sich an die neuen Relevanzstrukturen an, die  Nachrichtenagenda wird von emotionalen und irrationalen Themen bestimmt, die Boulevardisierung des Journalismus nimmt zu. Zudem lassen sich, wie die Präsidentschaft von Donald Trump zeigt, durch soziale Medien wie Twitter die Nachrichtenmedien nicht nur umgehen (Bypassing the media), Letztere werden durch Fake News und Alternativ Facts sogar massiv unter Druck gesetzt.

 

Prof. Dr. Oliver Hahn, Professurinhaber der Professur für Journalistik der Universtität Passau (Deutschland)

“Cyber Jihad: Social Media Propaganda by ISIS”

The ‘Arab Spring’ and the ensuing transformations have allowed numerous politically oriented Islamist and Salafist groups and parties to operate media officially or for the first time. With this, different Islamist trends also became increasingly active and present. Still, however, Western media often transport an undifferentiated and dangerously wrong image of these groups, often equating Islam, Islamism and Jihadism. That is why this talk seeks to shed light on different forms of Islamism, Islamist media and Cyber Jihad in the Arab world and beyond. After presenting a historical overview on the matter, the talk will portray the role of different official and unofficial Islamist media as well as Jihadi propaganda in Arab countries and beyond before and after the ‘Arab Spring’. The talk shows that most Islamist media serve as political tools of the respective money-givers and how modern digital technologies greatly expand propaganda (trap) opportunities for Jihadist groups, by particularly using professionalized and modernized internet media strategies and Hollywood-style aesthetics targeting at global youth audiences. This increasingly puts the dilemma between increasing media control and safeguarding personal liberties on the agenda worldwide.

 

Prof. Dr. Alexander Godulla, Professur für Kommunikation und Medienlehre, Hochschule für angewandte Wissenschaften Würzburg-Schweinfurt (Deutschland)

„Newsgames in journalism“

Newsgames are considered to be a possible tool for raising awareness for journalism. Several organizations have started to create these small games in order to add content to their digital projects. By doing so, they hope to earn interest in social media, reaching a younger audience
used to playing digital games. Based on an qualitative survey among young adults, this presentation discusses chances and risks of this strategy.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.